Po modernizacji w 2015 roku i wykopaniu nowych torów wodnych o długości 72 km, przepłyniecie przez Kanał Sueski skróciło się z 22 godzin do 11. Teraz Egipt ma kolejny ambitny plan. Najszybsza droga transportu morskiego towarów z Azji do Europy ma zostać ponownie rozbudowana. Znikną "wąskie gardła oraz mijanki" i powstanie "autostrada dla statków w obu kierunkach" na całej jego długości.
Podczas dorocznej Międzynarodowej Konferencji Transportu i Logistyki Morskiej
prezes zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział, że projekt ma na celu przekształcenie "jednopasmowych dróg żeglugowych - o długości 50 km w części północnej i 30 km w części południowej - w dwupasmowe autostrady".
- Około 80 kilometrów w Kanale Sueskim nie zostało 'podwojonych', w tym 50 kilometrów w na północ od miasta Al-Kantara i 30 kilometrów na południe od Wielkiego Jeziora Gorzkiego. Projekt pełnego 'dualizmu nawigacyjnego' Kanału znajduje się w fazie studiów i ma zostać ukończony w ciągu 16 miesięcy. Budowa nowych torów żeglugowych ma zostać zakończona w 2034 roku - stwierdził w wywiadzie dla CBC Rabie.
Jak zapewnia Osama Rabie budowa nowych dróg żeglugowych finansowana będzie z budżetu inwestycyjnego Kanału Sueskiego, a koszt powinien być podobny do kosztu rozbudowy z roku 2015, czyli nie powinien przekroczyć 8 miliardów dolarów.
Warto zauważyć, że dochody z Kanału Sueskiego - głównego źródła finansowania budżetu Egiptu - poważnie spadły, odkąd bojownicy Huthi w Jemenie zaczęli atakować statki na Morzu Czerwonym w odwecie za wojnę prowadzoną przez Izrael przeciwko Hamasowi w Strefie Gazy.
W 2023 roku przychody z działalności Kanału Sueskiego wyniosły blisko 10,5 miliarda USD. W tym roku - według Rabiego - wyniosą niewiele ponad 5 mld. Tylko w styczniu 2024 roku przychody spadły o 46%, osiągając 428 milionów dolarów, w porównaniu z przychodami na poziomie 804 milionów dolarów w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Jak podaje CNN Arabic "cena za kontener" przepływający przez Kanał Sueski wzrosła do 6800 dolarów w porównaniu z około 750 dolarami przed kryzysem.
Kanał Sueski obsługuje 12% światowego handlu morskiego.
Comments