top of page

Bezpańskie psy zakłóciły działanie lotniska w Egipcie. Spotkał je straszny los



Jak się okazuje, bezpańskie psy są plagą nie tylko egipskich ulic, ale także tamtejszych lotnisk. Do zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu pasażerów oraz lądujących i startujących statków powietrznych doszło na krajowym lotnisku w oazie Charga na Pustyni Libijskiej.





Jak podają egipskie media "sfory bezpańskich i najprawdopodobniej wściekłych psów opanowały samo lotnisko, pas startowy oraz drogi prowadzące do terminali". Sytuacja stała się na tyle niebezpieczna, a zachowanie psów zagrażało funkcjonowaniu lotniska, że Centrum Medycyny Weterynaryjnej w prowincji Nowa Dolina zadecydowały o uśmierceniu zwierząt.



Specjalnie sprowadzeni na miejsce hycle umieścili w kilkudziesięciu punktach lotniska zatrute mięso. Jak podaje portal cairo24 "po akcji martwe zwierzęta zostały odnalezione i po zastosowaniu środków dezynfekcyjnych oraz wapna zostały zakopane na lokalnym składowisku śmieci".





Port lotniczy El-Kharga w Egipcie powstał w 1989 roku. Długi pas startowy (3500 metrów) pozwala na lądowanie dużych maszyn, w tym samolotów pasażerskich. Lotnisko obsługuje przede wszystkim lokalne połączenia z Kairem. El Kharga Airport posiada niewielką halę do obsługi podróżnych oraz salon VIP.


Na marginesie tego wydarzenia minister lotnictwa cywilnego Sameh El-Hafny potwierdził, że Egipt rozpoczął właśnie rozpatrywanie ofert dotyczących "zarządzania i obsługą portów lotniczych przez firmy zagraniczne". Jak czytamy w specjalnym komunikacie "Ministerstwo zamierza utworzyć specjalne strefy inwestycyjne wokół egipskich lotnisk".






Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego planuje, że w 2025 roku przepustowość wszystkich portów lotniczych w Egipcie osiągnie 72,2 mln pasażerów, a w 2030 roku ma to być 109,2 mln osób.


Dla porównania, w 2023 roku przepustowość egipskich lotnisk wynosiła 66,27 mln pasażerów. Według słów ministra lotnictwa wynika, że pierwszymi lotniskami w Egipcie, które będą zarządzane i obsługiwane przez firmy zagraniczne będą porty Burdż al-Arab w Aleksandrii oraz El Alamein International Airport, które mają "zaspokoić ogromne zainteresowanie zagranicznych turystów wypoczynkiem na Północnym Wybrzeżu Egiptu" nad Morzem Śródziemnym.






Zmiany w zarządzaniu i obsłudze dokonają się także na międzynarodowym lotnisku w Hurghadzie nad Morzem Czerwonym. Kosztem 300 milionów dolarów mają tu powstać nowe płyty postojowe dla samolotów oraz hangary naprawcze i towarowe. W części dojazdowej do lotniska ma powstać Airport City z hotelem, centrum handlowo-rozrywkowe, szpitalem i centrum biznesowym. Dotychczasowe Terminale 1 i 2 mają zostać połączone kolejką elektryczną. Według planów przewidziana jest również budowa nowego Terminalu w technologii Smart-Green Building, a nowy budynek będzie portem przesiadkowym dla podróżnych udających się w głąb Afryki i na Daleki Wschód.





Zarządzaniem i obsługą pasażerów na międzynarodowym lotnisku w Hurghadzie ma się zająć firma z Chin.


Comments


bottom of page